torsdag den 16. februar 2012

Print på stof, TRIN for TRIN

Så har  jeg gjort mig de første erfaringer med at printe på stof, med Bubble Jet Set 2000. Husk at det skal printes på en "INK printer"
Her følger TRIN for TRIN processen, som jeg gjorde det:
Skær stof til i den ønskede størrelse, feks. A4:
Find et fad hvor stoffet kan ligge glat og hæld Bubbel Jet Set 2000 væsken i, læg stoffet i, jeg lagde 1 stykke adgangen så de var gennen våde inden næste stykke.
Stoffet skal nu trække 5 minutter, hvorefter det tages op og lægges fladt til tørring.
Så hældte jeg den væske der var til overs retur i flasken, jeg havde brugt knapt ½ flaske på 10 stykker, hvilket svarer OK til anvisningen som siger at 1 flaske rækker til 20-25 ark
 
Så skæres frysepapir til i samme størrelse som stoffet.



Når stoffet er tørt stryges frysepapir på bagsiden

Find så det ønske motiv på computeren. Når du skal til at printe erfarede jeg at det er en god ide at lave prøveprint på papir først, så man er sikker på om det kommer i den rette størrelse samt placeret på papiret så der er sømrum. Jeg erfarede at det er svært at stryre i nogle programmer og nemt i andre. Jeg endte med at bruge "Paint" i windows.


Jeg erfarede også at papiret har tendens til at krølle lidt lige når det kommer ind i printeren, om det skyldes printeren ved jeg ikke, men jeg reddede det de fleste gange. Bliv ved printeren så du kan gribe ind hvis der bliver problemer. En enkelt gang satte det sig meget fast i printeren, men ellers gik det :o)
Når der er printet skal det tørre i 30 minutter. Her ses størrelses forskel i et af programmerne, bare ved at vende papiret, ØV at det ikke var på papir :o((
Når printet er tørret kan man lægge det i koldt vand med en smule eddike, for at tage overskudsfarven fra. Tag papiret af og læg i blød i ca. 5 minutter.


Der var ikke meget overskudsfarve på mine

Læg stoffet til tørre, når det er tørt kan du begynde at sy.
 Bortset fra problemerne med at det kan krølle lidt i printeren, synes jeg at det er nemt at have med at gøre og jeg er tilfreds med resultatet.
Hvis I har andre erfaringer vil jeg meget gerne høre om det.
Rigtig god fornøjelse med nye projekter :o)










4 kommentarer:

  1. Det er vel nok dejligt, at du har lavet en anvisning på. hvordan man printer på stof, som er til at forstå. Det skal du have tak for

    SvarSlet
  2. Har du stadig toner tilbage i din printer? Kunne måske forestille mig det sluger rigtig meget toner? Ellers ser det meget spændende ud og jeg glæder mig til at se det helt færdige resultat.

    SvarSlet
  3. Tusinde tak, det var lige hvad jeg havde brug for....
    Venlig hilsen Mette
    http://framettesunivers.blogspot.com/

    SvarSlet
  4. Hej. Fin anvisning på, hvorledes man bruger Bubble Jet. Jeg har brugt det nogen gange, og jeg har lagt flere stykker stof i en flad beholder. Stoffet var lagt sammen et par gange, og det fungerede fint. Stoffet har jeg tørret udenfor på tørresnoren og det er også i orden. Jeg har efterfølgende vasket stoffet som jeg har printet på i maskinen med blødt vaskemiddel for at få Bubble Jet'en vasket ud. Printeren havde jeg ingen problemer med. Billederne holder sig virkelig godt, selv efter at være vasket et par gange. Kan kun anbefales.
    Mange hilsener Pia

    SvarSlet

Tak fordi du har lyst til at kommentere mit indlæg, det er rart at læse dem.